Så fick jag hjälp av Hjalmar Gullberg


I början av 1980-talet berördes jag av Hjalmar Gullbergs dikt ”Jag tänker ge mig ut på en lång resa” (Sonat, 1929).


           Jag tänker ge mig ut på en lång resa,

           troligen dröjer det innan vi ses igen.

           Det är inget förhastat beslut, jag har umgåtts med planen

                                                                                           länge,

           fast jag inte kunnat säga det öppet för nu.


          Jag har ordnat en mängd detaljer i samband med färden,

          jag har förberett allt utom själva resrouten:

          vart det slutligen bär hän får jag söka leta ut efter hand.

         Jag far bort för att söka något i mig själv som jag aldrig fick

                                                                                        tag i här.

         Jag tycker det ropas efter mig långt borta, jag vill dit.

         Jag tror mig i stånd att fördra en hel del besvärligheter för

                                                                              att komma fram.

         Jag känner mig så lätt om hjärtat, en tyngd har fallit från

                                                                               mitt bröst.

         Det är som om en stor glädje väntade på mig någonstans.


Har inte lyckats komma till någon exakt klarhet angående vad denna dikt handlar om. Avser Hjalmar Gullberg med ”lång resa” någon av de talrika utlandsresor han företog? Åsyftas döden? Redan på 1920-talet for han till Tyskland; Berlin, Hamburg, Düsseldorf, Frankfurt med fler platser. Den 8 juli 2012 ankom undertecknad till Berlin i syfte att skriva klart min del till denna essä samt söka fatt i någon känsla, om detta nu är möjligt, angående hur Berlin kan ha influerat Hjalmar Gullberg för nittio år sedan. Även ställa den öppna frågan: Was ist social exkluzion?

Under min egen uppväxt i Skogås, en söderförort till Stockholm, var  Stockholms tullar en geografisk skiljelinje som jag både bildligt och bokstavligt kom att uppfatta som manifesterande angående känslan av utanförskap. Jag upplevde, som pojken i förorten Skogås, att det pågick någonting inne i ”stan” som jag inte fick vara deltagande i. Vad var det? Musik och andra kulturella evenemang, bland annat på Södermalm. Nu efteråt förstår jag att den tröstande konsumtionskultur, omhuldad av socialdemokratisk ideologi som fanns representerad i Skogås-miljön, grundlade mitt eget utanförskap. Spänningarna under tidig ålder alstrade neurotiska drag hos mig som senare skulle komma till uttryck i symtom på ohälsa. Idag vet jag att jag hade utvecklats i bättre andlig och kulturell riktning om jag hade fått växa upp inne i Stockholm. Hjalmar Gullbergs dikter har fått mig att förstå detta, långt efteråt!

I familjens brevlåda ute i förorten anlände bruna kuvert med posten till min far som arbetade inom Stadsförvaltningen. Då kände jag utanförskap. Jag ville hellre vara i ”stan” där folk spelade musik, deltog i demonstrationer och arbetade på kontor. En känsla gjorde sig påmind en vintereftermiddag i Malmö 2012 då jag talade i telefon med Anders Wall. Han var i Stockholm och jag i min skrivarstudio utanför Malmö. Det var ett andligt moment då jag hade Beijer Invest-chefen på telefonlinjen, svårfångat och inte lätt att beskriva. När han sa ja till att göra en donation till Hjalmar Gullberg-sällskapet [denna donation återkallades då jag annonserade att jag planerade att avgå som ordförande, före min mandatperiod] blev jag ånyo påmind om utanförskapet som jag upplevt under barndomen  -  jag kom att tänka på de bruna kuverten i brevlådan och förorten Skogås kontra Stockholms innerstad.



Paris besökte jag första gången våren 1981. Bodde på hotell vid Place de la Sorbonne. Drack Côte du Provence i karaff och Kanterbrau öl à la pression, ofta tidigt på morgonen. Under den veckolånga séjouren kunde jag varje dag lägga märke till ett litet gäng punkare som satt på torget. De var så stillsamma och fredliga.

Odéonplatsen ligger tio minuters promenad från Sorbonneplatsen och Hjalmar Gullberg ansåg att just denna lokalisation var det ställe på jorden där han kände sig mest hemma. Undertecknad trivdes på samma plats som punkarna, på Place de la Sorbonne. Idag ångrar jag att jag höll mig på 20 meters avstånd till dem.  


Bild Odeonplatsen:                                                                




Hjalmar Gullbergs tillkomst och uppväxt var något fördunklad. Jag avstår från att berätta om hans biologiska- respektive fosterföräldrar eftersom så många andra av hans levnadstecknare gjort så. Mer relevant för denna essä blir nu att spåra in på Hjalmar Gullberg och utanförskapet …

Han har ofta skildrats som en social och belevad herre. Stilmässigt uppträdde han världsvant, vanligtvis välekiperad. Iförd dubbelknäppt kostym kunde han likna en bankdirektör eller företagschef. Under sina år som chef för Radioteatern (1936-1950) visade han för övrigt prov på både chefskap samt förmåga att iscensätta projekt.

Som regel var han modest angående alkoholkonsumtion och nyttjade tobak endast ibland. Det är inte känt att han hade någon böjelse för drogutforskande, däremot föranledde hans sjukdomstillstånd periodvis behov av olika mediciner.

Men den Malmöfödde skalden var även beskaffad med en kontrasterande uppförandekod, en avvikande sida jämfört med den sociale och utåtriktade salongsherren. Likt Hermann Hesses alter ego Harry Haller på konsertföreställning i romanen Stäppvargen, kunde Hjalmar Gullberg sitta mentalt bortvänd – drömmande och ibland ”wayvard” - från resten av sällskapet; som om han vore i kontakt med en annan värld.

Han var även mycket känslig för ljud och avskydde buller. Detta påminner oss om hur angeläget det är att vi tillåter oss att reagera med förakt gentemot alla de omusikaliska ljudföroreningar som förekommer i samhället; signaler på bussar, högtalarutrop och triviala högljudda samtal kan vara synnerligen påfrestande. I Berlins tunnelbana ljuder en melodiös slinga inför varje stopp, dessutom hålles vädringsfönster öppna i vagnarna för riktig ventilation, istället för avancerade fläktsystem som kan orsaka kvävning vid tekniska driftsstörningar.

Förorening med störande ljud orsakar disharmoni och stress, men i vårt diagnostiska samhälle finns det väl en risk för att den ljudkänslige blir attribuerad som funktionsstörd?

Efter mitt uppbrott med Stockholm 1984 och SUKAB - Sveriges Utrikeshandels kompensationsaktiebolag (mitt första varaktiga jobb efter gymnasieskolan) följde ett läsår i södra Frankrike, närmare bestämt Aix-En-Provence. Många bestående minnen odlades under tiden på kompensationshandelsföretaget, firman arrangerade motköpsaffärer med nationer som på den tiden var stängda, exempelvis forna Sovjetunionen. Jag minns ett tillfälle då jag hade en telefonkontakt med en av firmans internationella affärspartners; han ringde från Hotel Beau Rivage i Genève och detta gjorde ett synnerligen starkt intryck på mig. Varför visste jag inte fullt ut. Fjorton år senare, i andligt kristillstånd, for jag på en studieresa kantad av väl tilltagna doser berusningsmedel till Zürich för att besöka Jung-institutet. Fortsatte med tåg till Genève och i fyllan och villan erinrade jag mig affärsmannen som ringt till Sukab från Hotel Beau Rivage. Där ville jag också övernatta. En morgon 1997, när jag anlänt packad till Genève, tog jag således in på Beau Rivage …


I bagaget till Frankrike 1984 hade jag med mig inte endast ringa oro påkallad av en tillfällig sjukdom, akut glomerulonefrit, som senare skulle leda till frikallelse min militärtjänstgöring som menig f vid Kustartilleriet i Waxholm. I Frankrike drack jag mindre mängder alkohol dagligen och blev introducerad till nya dimensioner inom erotiken, huvudsakligen av en tysk konstnärinna. Det positiva miljöombytet - Stockholm mot Aix - ledde till att min befarade kroniska njurinflamation helt läkte ut. Jag är övertygad om att resan till Frankrike  - på ett flerdimensionellt plan - befriade min ande med resultatet att jag mådde mycket bättre. Den av läkare befarade försämringen i njurrelaterad sjukdom uteblev.  

Vid hemkomsten från Frankrike sommaren 1985 stod jag inför olika undringar huruvida jag själv kunde spåra in på en bättre livsföring.

Jag hade egna önskningar om att tillfälligt dra mig undan Stockholms stress, sluta röka, dra ner på drickandet och ta in på ett hälsohem i Närkes glesbygd. Min far påtalade att detta var en flummig idé och efter hans påverkan valde jag att inställa den planerade resan till Nora. Idag inser jag att jag skulle följt min intuition och inte låtit mig styras av min far. Hjalmar Gullberg, Henri Bergson och Marcel Proust har  fått mig att förstå detta!

Jag tror alltså att jag hade sparat mycket lidande om jag följt min

intuition för tjugofem år sedan och tagit in på det där hälsohemmet i Närke, men mellan våren 2010 och sommaren 2011 ändrade jag till slut inriktning i livet …

Under denna tid skaffade jag mig vanan att sitta själv i Malmös tomma kyrkor, mitt på ljusa dagen då det inte pågick någon gudstjänst. Så skedde ofta i Vår Frälsares Kyrka - den katolska vid Thottsgatan, St Pauli - den runda Lutherska, och St Andreas - den moderna betongkyrkan som förvisso är konstruerad efter templet i Jerusalem men placerad vid Malmös mest människoovänliga torg – Fridhemstorget. Ett torg med en väl tilltagen plastikkirurgisk klinik, men i övrigt med nästan obefintligt folkliv; undantaget de dagar då Göteborgarna kränger exklusiva fisk- och skaldjursprodukter till besuttna villaägare från Limhamn-Bellevue och inskränkta Slottsstadenbor. Med min vana att besöka tomma och tysta kyrkor föll det sig naturligt att fatta särskilt tycke för de dikter där Hjalmar Gullberg berör just tystnad – Das heilige Schweigen, till exempel ”Sjön” och ”Till en näktergal i Malmö”.


        ”Sjön” ur Att övervinna världen, 1937



                  Den Helige herr Bernhard av Clairvaux

                  bjöd mig sin väpnare till stallet gå.


                 Hans konst att tiga är beundransvärd;

                 han nämnde inte målet för vår färd.

                 Vi red längs sjön som glänste spegelblank,

                 han böjd och grå, jag ung och mera slank.


                 Jag tänkte när vi ridit runt omkring:

                 min herres ärende var ingenting.


                Jag tänkte tredje gång vi red den runt:

                min herre vet att friluftsliv är sunt.


                Och sjunde gång, vi nådde klostrets mur:

                Min herre fröjdar sig åt Guds natur.


                En lärka över oss sjöng vårens pris,

                den tolfte gång vi red på samma vis.


                Då bröts vår tystnad av min kommentar:

              ”Jag tycker också sjön är underbar!”


               Så häpen kunde ej ett slag av spö

               ha gjort mig som hans fråga: ”Vilken sjö?”


               Min herre hade ej lagt märke till

               den spegelblanka sjön och lärkans drill.


               Fast vi bevisligt gjorde samma tur,

              red han på annat håll, jag vet ej hur.


          

             Aldrig ska jag, hans väpnare, förstå

             den helige herr Bernhard av Clairvaux.


                                              


”Till en näktergal i Malmö”, ur Fem kornbröd och två fiskar, 1942.

   


                Jag mötte vänner i så många länder –

                men varför blev man ensam under skyn?

               Jag älskar det som flyr ur våra händer;

                jag älskar det som doldes för vår syn.

               Här ligger jag, en fånge mellan lakan,

               och lyssnar i en mörklagd paviljong.

               Jag älskar mörkret och jag älskar vakan;

               jag älskar tystnaden som blir till sång.


              I sjukhusparken hänger månens lykta;

              det glittrar genom rullgardinens dok.

              Nu lyssnar all sorgsna och betryckta

              till Höga visan ur naturens bok.

              Den största sångaren på denna jorden

              har kommit för att skingra våra kval.

              Jag hör musik och letar efter orden.

              Sjung näktergal, min hemstads näktergal!


         Från vilket paradis är stämman lånad

         som tränger in i rummet där jag bor?

         Så sjöng du, när jag föddes i din månad,

         för en förtvivlad kvinna som blev mor.

        En majnatt hände det som ingen visste;

        vår stora hemlighet kom ingen åt.

        Den som försökte spåra oss tog miste:

        i toner dränkte du min första gråt.

       

        Dig vill jag intill döden efterlikna,

        o sångare som vägrar att bli sedd!

        De sökte fånga dig och står besvikna:

        på villospår blev jägarskaran ledd.

        Dig känner ingen – ingen utom träden

        har sett om du är vacker eller ful.

       Snart hörs i toppen trastens sommarkväden

       - då tiger du som sjöng i låga skjul.


        Lär mig att inför världen vara liten!

       Vad gör det att jag vandrar mot min höst,

       att jag blir ensam, grå och väderbiten?

       En majnatts melodi har sprängt mitt bröst!

       O näktergal, jag var en gång din like –

       nu är jag åter stum och sjunker matt

       tillbaka i det anonymas rike …

      Det skulle vara lätt att dö i natt.             

   


När jag sommaren 2012 berättar för musikern Henrik Venant, över en middag på grekisk restaurang i Lund, att jag kommit tillrätta med mina  dryckesproblem genom att läsa Gullberg-dikter och dra mig undan, bekräftar han; att om jag har hittat en egen väg, utan stöd från det etablerade samhället - vårdkoncept och behandlingsstrategier - så är det ingen, nej ingen, som någonsin kan ta detta ifrån mig!


Många av de individer och samhällsgrupper som politiker brukar peka ut som ”utanförskapet” upplever inte alls något negativt utanförskap. Vissa invandrare vill inte integreras mer än nödvändigt med det svenska samhället. Det finns också väldigt många arbetslösa som inte alls ser något problematiskt i att gå utan arbete om de erhåller försörjning. Snarare öppnar arbetslöshetens disposition av tid upp för nya möjligheter att förkovra sig på olika sätt, läsa god litteratur samt engagera sig i ideella föreningar. Utanförskap som negativt fenomen gör sig för dessa grupper tydligare tillkänna då de måste börja arbeta efter en period av arbetslöshet. De blir då stressade, får för litet tid till eget förfogande och hinner inte umgås med släktingar och vänner  -  de hamnar i ett utanförskap gentemot sig själva.

Läkare och psykologer får ofta höra hjälpsökande män och kvinnor berätta att de har alldeles för litet tid till sig själva. Det uppmuntras inte tillräckligt i vår kultur att dra sig undan etablissemanget. Den som söker hjälp för stress och begynnande utbrändhet kan förväntas påbörja någon form av vetenskapligt relaterad behandling som inte alls vidrör orsakerna till problemen. I dagens politikerstyrda samhälle, lobbat av läkemedelsbolag, förväntas ofta en person som är trött och mentalt ansträngd, alltså i behov av vila, istället gå i kognitiv terapi och äta antidepressiva medel så att han/hon ser ”positivt” på en fientlig och människoovänlig samhällsstruktur med väl tilltagna OGP- Onödiga Genererade Processer.  

En lugnare livsstil, där fler människor oftare försätter sig i ett hypnosliknande tillstånd för stresshantering, vilar mer och sover bättre – samt rent allmänt - har ett mindre skyndsamt tempo, konsumerar mindre och producerar mindre, blir synnerligen gynnsamt för att motverka negativt utanförskap i hela samhället!


       Efter som alla är upptagna jämt och har mycket att göra,

       är det av synnerlig vikt att en man reser bort från det hela

       för att på avstånd begrunda vårt faktiska läge i nuet

                och tyda de hemliga lagar

               som härskar över vårt liv.

     

      Ärade samtid, min sång vill betona att världen behöver

      någon som bor på en ö i en grotta och vakar och lyssnar

      vid tillvarons gränser, en andlig spion,

      en utpost i ingen mans land!


Om Hjalmar Gullberg ville uppmuntra sina läsare att resa bort och/eller dra sig undan för att söka något i sig själv finns det sannolikt olika uppfattningar om.

Det är dock känt att han själv ofta reste. Han besökte städer som Berlin, Dresden Hamburg, Düsseldorf, Frankfurt och säkerligen betydlig fler orter i Tyskland. I resedokumenten (vissa finns bevarade på handskriftsavdelningen på Universitetsbiblioteket i Lund) finner man att han även besökte Prag, Budapest, Wien, Amsterdam, Bryssel och London. Hans omfattande resor till Grekland är ett kaptitel för sig.

Vidare var Hjalmar Gullberg ofta på Franska rivieran. En gång i Moskva respektive Istanbul (i denna turkiska metropol, som han fortfarande ville benämna Konstantinopel, försökte han vandra i skalden Ola Hanssons anda).

Resedokumenten upplyser om att han även var på följande platser:

Sarajevo, Dubrovnik, Sicilien, Madeira och St Cruz.

Prova själv! Tillbringa en vecka eller två i Berlin eller vid annan betydelsefull och mångkulturell plats. Tänk efter! Lär dig lyssna bättre på andra, men framförallt på dig själv!

Hjalmar Gullberg liksom Kurt Tucholsky (född 1890 i Berlin, död 1935 i Göteborg) förutsåg det stundande kriget, varför han senare så starkt vågade uttala sig emot Hitler. Den svenske skalden befann sig nämligen på plats i Berlin 1935 just den dagen då Adolf Hitler utnämnts till Rikskansler. Hjalmar Gullberg blev skakad i grunden av hyllningsdemonstrationerna. Under andra världskriget blev han sedan en av Sveriges mest lästa och mest uppskattade poeter, en ledande gestalt i den så kallade beredskapspoesin, och gjorde samtidigt ansatser för att sprida lyrik och teater via radion. Gullberg var en drivande kraft bakom "Dagens dikt". Han anses ha gjort valet av Esaias Tegnérs Det eviga den 9 april 1940, några timmar efter beskedet om den tyska invasionen i Danmark och Norge.


Detta påminner oss ännu en gång om hur viktigt det kan vara att resa bort och blicka inåt; dels är det möjligt att få balsam mot sina egna mentala tilltufsningar, vilka tyvärr är fullt möjliga att erhålla som ett resultat av människoovänlig politik och samhällsplanering. Den stressade människan kan med stöd av utanförskapet läka sig själv utan vetenskap. Även erhålla andligt baserad klarsyn samt inhibera ödeläggande förskjutningar och projiceringar som kan sätta igång krig. Utanförskapet kan således ge förbättrat individuellt mående samt gagna andra människors väl. 

Jonas Thornell
Ordförande i Hjalmar Gullberg-sällskapet  2012-2013

Kommentarer

Anonym sa…
Så inspirerande berättat och hopsytt med det egna livet. Vackert.
Teresa

Populära inlägg